Bij Alterna Mental Healthcare doe ik er alles aan om jou een professionele en adequate behandeling te bieden.
Mocht je toch onverhoopt een klacht over een behandeling ontwikkelen dan tracht ik dit eerst met u te bespreken om zo tot een passende oplossing te komen.
Daarnaast kan het toch voorkomen dat u meer hulp nodig hebt om tot een oplossing te komen. Het is dan mogelijk een onafhankelijk expertisecentrum voor klachten in te schakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. Ik als behandelend therapeut heb het recht om hiervan op de hoogte gesteld te worden.
Alterna Mental Healthcare is daarvoor aangesloten bij een professionele geschillencommissie via mijn beroepsvereniging VBAG, alwaar ik als lid de geschillencommissie heb
Ondanks alle zorg en toewijding kan het toch voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Maak deze kwestie dan kenbaar aan mij als therapeut. Misschien is er sprake van een misverstand en kom we er samen uit als je datgene bespreekt waarover je ontevreden bent of aangeeft wat je anders wilt. Is het moeilijk je ongenoegen mondeling te uiten? Probeer het mij als jouw therapeut dan schriftelijk voor te leggen. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten. Meestal lost een goed gesprek tussen jouw en mij als therapeut jouw onvrede of klacht op.
Voel je je niet in staat de kwestie te bespreken met mij als jouw therapeut, laat de situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? Dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je onder andere bij het formuleren van jouw klacht of onvrede en kan eventueel optreden als bemiddelaar.
Conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht zijn cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris van Alterna Mental Healthcare is werkzaam bij Quasir. Zij zijn het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector.
Als je er samen met mij als jouw therapeut niet uitkomt kan je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir via email bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon 06 4844 5538.
Komt de bemiddelaar er niet uit? dan begeleid deze bemiddelaar de zaak verder voor beoordeling aan de Stichting zorggeschil die dan de zaak volgens het tuchtreglement zal beoordelen en toetsen.
Deze kan een bindende uitspraak faciliteren waar beide partijen mee verder moeten.